Zoekt en gij zult vinden 2.0

Voor de verkenning ‘Innovatie uit de markt’ wordt het internet momenteel tot in diepste krochten afgezocht. “ Bij deep websearch gaan we uit van onze aanname dat de oplossing voor het probleem al is bedacht, maar waarschijnlijk in een andere industrie”, verklaart Joost Kadijk, innovatieconsultant van het bureau 21lobsterstreet. “Zo zouden oplossingen voor het faalmechanisme Piping zomaar uit de biologie of de geneeskunde kunnen komen. En wij weten hoe we daar naar moeten zoeken in de gigantische brij aan informatie die het internet biedt.”

We zijn juist benieuwd naar resultaten die niet hoog in Google verschijnen




“Samen met het projectteam hebben we gekeken naar de principes die achter Piping zitten. We willen bijvoorbeeld onder de grond kunnen kijken, als het ware door materiaal heen kijken, om te zien of Piping voorkomt binnen een dijk. We rekken het probleem een beetje op. Onze websearch expert, Marc Heleven, definieert vervolgens zoektermen en combinaties daarvan. We beginnen met de simpele trucjes: een andere zoekmachine dan Google gebruiken, patentdatabases of universiteitsbronnen bezoeken. Dat hoeven niet eens altijd leesbare documenten te zijn. We zijn juist benieuwd naar resultaten die niet op pagina één van Google verschijnen. Een echte supertip is om binnen ‘slideshare’ te kijken. Al deze presentaties zijn openbaar en via een handige zoekfunctie filter je meteen de relevante slides. Ook gaan we na wie er over een onderwerp veel blogt, wie er op dat gebied als een expert wordt gezien. We volgen de track van zo iemand en komen dan weer op heel verrassende pagina’s of andere personen terecht. En dan moet het zoeken voor gevorderden nog beginnen!"


Cross industry innovation

“Medio oktober hebben we onze speurtocht afgerond. We leveren geen kant-en-klare oplossingen. Verwacht van ons geen Eureka-moment voor Piping. We laten wel zien welke andere oplossingen er voor dezelfde achterliggende principes zijn gevonden in andere sectoren. We noemen dat ‘cross industry innovation’. Onze ervaring met deep websearch is dat de experts zeggen: hé, daar hadden we nog niet aan gedacht. Je haalt er deskundigen mee uit hun patroon, uit hun koker van denken. Het zorgt voor inspiratie om slim en goed na te denken. Onze ervaring leert dat deep websearch regelmatig leidt tot het maken van andere keuzes.” 

Zoekt en gij zult vinden 2.0 Zwolle

Compleet beeld

“We hebben straks de aangedragen ideeën en innovaties van de bekende marktpartijen. Daarnaast gaan nog een open uitvraag doen waarbij we ook ander partijen dan de 'usual suspects' willen bereiken zoals universiteiten en start-ups én we hebben de resultaten van de deep websearch. Ik denk dat we dan een compleet beeld hebben van wat er ‘in de markt’ aan innovaties is. Met een beoordelingscommissie die is samengesteld uit verschillende soorten experts en ondernemers bekijken we alle binnengekomen ideeën. Zijn ze kansrijk? Zijn ze schaalbaar? Zijn ze ontwikkelrijp? Ik stel me voor dat we met de top van de ideeën verder aan de slag gaan in de verkenningen.” 

Schatgraven

“Pilots en proefopstellingen kosten vaak een heleboel geld. Terwijl de oplossing dus al bedacht kan zijn. Investeer dus in een paar dagen goed zoeken en er komen zeker richtingen boven die op dit moment bij niemand nog bekend zijn! Het is schatgraven met een grote kans op mooie ontdekkingen!” 


Bijlage(n)



Plaats een bericht



CAPTCHA Image
Reload Image